PubMed cursussen niet overbodig?

Bij het doornemen van ongelezen feeds in mijn RSS lezer stuitte ik op een post van Dean Giustini, over PubMed. Dean Giustini citeerde een andere bericht geschreven door Anna Kushnir op de Nature blog. Anna deed sterke uitspraken over PubMed: “I hate PubMed”.
Even een citaat uit deze Nature post: “Why is PubMed so behind the times? Why? How does it even work? Does it search only the abstract? Does it also search the body of the papers that are available online? Why does it get so massively confused by an author’s initials and last name together, in one search? Why can’t it alert me when papers relevant to my work are published? When is it going to get better?”
Dat lijkt me duidelijke taal. Alhoewel ik me wel in een deel van de argumentatie kan verplaatsen, want PubMed is niet altijd even duidelijk in die zin dat je nooit zeker weet hoe er wordt gezocht, blijkt toch ook dat deze auteur niet op de hoogte is van alle toeters en bellen die PubMed heeft. PubMed is en blijft toch één van de meest belangrijke medische bestanden die er zijn. Hoe het in Nederland gesteld is met de kennis over PubMed weet ik niet. De meeste medische studenten worden in het zoeken in PubMed onderwezen, maar dat zegt ook niet alles. Misschien dat iemand anders daar een beter antwoord op weet. Onderwijs in het zoeken in PubMed is denk ik toch geen verloren moeite. De nieuwe druk van de Praktische handleiding PubMed is dan ook zeker geen overbodige luxe.

2 Reacties to “PubMed cursussen niet overbodig?”

  1. WoW!ter Says:

    Misschien Anna Kushnir?
    Lees eens http://wowter.net/2008/03/24/pubmed-sucks-or-the-user-is-broken/, maar david Rothman had ook een leuk commentaar!

  2. oefening40 Says:

    Hallo

    Dat hoor ik uiteraard graag : “De nieuwe druk van de Praktische handleiding PubMed is dan ook zeker geen overbodige luxe.”

    (ben mede-auteur van het boek🙂

Geef een reactie

