Wiki

Een wiki is een modieus verschijnsel. Eigenlijk is het niet veel meer dan een gedeelde G-schijf op internet. Maar wel een leuke G-schijf. Je kunt er natuurlijk veel meer mee doen dan alleen maar documenten op bewaren en bewerken.
Zoals Spoetnik al in het stukje schreef, maar dat geldt voor al zulke toepassingen waarbij mensen gezamelijk input horen te geven, staat of valt het succes er van bij wat er door de deelnemers wordt ingebracht. Natuurlijk moet de wiki regelmatig worden bijgewerkt.
Er zijn diverse mooie bibliotheektoepassingen van een wiki, bijvoorbeeld EBMLibrarian, UBCHealthLIb-wiki, LisWiki. en Library Succes: a best practices wiki In het groepje waar ik werk hebben we sinds een half jaar ongeveer ook een wiki. Ook hier geldt dat ik de meeste dingen vul, en dat de rest vanaf de kant toekijkt. Nog even en het is een persoonlijke wiki geworden van mijzelf en mijn leidinggevende. Helaas is het een privé wiki en kan ik geen verdere informatie hierover geven.
De wiki van de UvA is nog in ontwikkeling. Ik heb er even rondgeneusd. Het meeste is voor mij nieuw, onbekend. Ik zag zelfs een entomologische bibliotheek bij het rijtje bibliotheken staan. Die kende ik nog niet. Veel zal ik er dan niet op plaatsen, want van procedures enz heb ik geen verstand. Tenslotte werk ik niet in een bibliotheek, maar ben ik eindgebruiker van eentje. Die heb ik er maar bij gezet.
Ik denk dat wiki’s best wel ruimer ingezet kunnen worden dan tot nu toe gebruikelijk. Waarom geen persoonlijke wiki bij de start van je studie, waar al je resultaten op worden gezet, cijferlijsten, je verslagen, enz. Kun je ook al je IBL-letjes op kwijt en pdf-fen van alle aangevraagde publicaties, de gedane zoekacties in Medline met uitkomsten te gebruiken bij een casus. Volgens mij zijn de mogelijkheden legio.

Geef een reactie

