Hyves en LinkedIn

Deze week was de opdracht van spoetnik om eens rond te neuzen op diverse sociale netwerken, zoals Hyves en LinkedIn. Met uiteraard daaraan de vraag gekoppeld of een bibliotheek, en in het bijzonder de UBA, een Hyves-achtige dienst zou moeten aanbieden. Door rond te snuffelen op de door Spoetnik geselecteerde voorbeelden van universiteitsbibliotheken werd ik niet echt enthousiast.
Is het allemaal te schreeuwerig .. Wat moet ik met allemaal informatie van mensen waar ik niets mee heb. Leuk om gezien te hebben.
Toch kan het beste leuk zijn om je bij Hyves aan te melden. Vorig jaar waren met een groep bergsportfamilies op vakantie, en een deel van de voorpret was via Hyves. Alhoewel dat in de loop van de tijd weer tegen viel, omdat er verder niets meer op de Hyves-site werd gezet, en alle mededelingen per e-mail werden afgedaan.
Als je je hele doopceel op het net wil zetten, met name dan je opleiding en werkervaring, is LinkedIn een van de aangewezen plaatsen op internet. Ik heb hele mooie profielen van vakgenoten gezien, en sommige gebruiken het ook als een openbaar visitekaartje. Als je op zoek bent naar een nieuwe baan, schijnt LinkedIn ook een goede bron te zijn, dank zij alle cv’s die erop staan.
Maar zowel bij Hyves en bij LinkedIn krijg ik soms het gevoel, dat als je niet veel contacten hebt/links, dat je een sukkel bent. Hoe meer hoe beter, hoe populairder. Dat staat me een beetje tegen.
Hoe zit het met je privacy. Gisteren stond er nog een stuk over in de NRC: Internet als strijdtoneel van burger en bedrijf, met als ondertitel privacy bestaat niet meer op internet. Al met al vind ik het best griezelig. Dat neemt niet weg, dat ik wel op beide sociale netwerken ben aangesloten, maar met summiere informatie, en under cover meedoe aan deze cursus.
Voor specifieke groepjes op Hyves, georganiseerd vanuit een bibliotheek, zie ik nog wel mogelijkheden. Maar je hebt toch ook andere opties, zoals een wiki. En dan geldt gewoon ook weer: het wordt alleen een waardevolle bron als iedereen meedoet en input levert.

Geef een reactie

