Zoeken zonder MeSH (2)

Allereerst wil ik Laika en Geert van der Heijden bedanken voor hun uitgebreide reactie op mijn stukje over het zoeken in PubMed zonder gebruik te maken van MeSH termen. Dit naar aanleiding van de presentatie van de heer Van der Heijden op de BMI-dag op 18 april j.l..
De essentie van zijn betoog was dat studenten wordt geleerd geen MeSH te gebruiken bij het zoeken in PubMed en alleen op woorden uit de titel en abstract. Dit om te voorkomen dat er onnodig grote hoeveelheden publicaties worden gevonden en moeten worden gelezen.
Zelf heb ik in mijn stuk commentaar geleverd op zoekacties waarin alleen titelwoorden en woorden uit het abstract worden ingezet om te zoeken. Graag wil ik met name issue 4 uit het rijtje nader toelichten: “titel- en abstractwoorden dekken niet altijd de lading van een publicatie”.
Het is dacht ik echt geen geheim, dat publicaties over klinische studies, zeker als zij door een farmaceutisch bedrijf worden gesponsord, maar een deel van de waarheid vertellen (lees de krant er maar op na – vioxx is het laatste item wat mij bekend is – of lees het verslag van het Cochrane symposium in de laatste Biomeditaties). Het kan zijn dat er gegevens worden achtergehouden, maar ook dat ‘slechte’ resultaten uit het onderzoek niet in het abstract terecht komen, of als ze er wel in staan zodanig worden gepresenteerd, dat de resultaten er positiever uit lijken te zien dan in werkelijkheid het geval is, en dat de terminologie wordt aangepast. Ik citeer Ian Tannock (1): ”It is still relatively common to find a concluding statement in the abstract of the paper that does not apply to the primary endpoint, or does not reflect the results that were obtained”.
Volgens mij houdt dat in dat, als je alleen op titel- en abstractwoorden zoekt, publicaties die wat verbergen, slechter zult vinden en je dus beter ook tegelijkertijd MeSH kunt gebruiken.
Dank Laika, voor je mooie voorbeelden. Ook het gebruik van subheadings, eventueel los van een MeSH-term zelf, is een hele mooie manier om het aantal hits te verkleinen.
Ongeveer een jaar geleden voerde ik een zoekactie uit, waarbij de resultaten zodanig waren, dat ik voor mijzelf eens wilde uitzoeken, wat het verschil in uitkomst is als je alleen MeSH gebruikt of alleen vrije zoektermen (hoezo toeval). In dat kader heb ik een snelle zoekactie gedaan, zeker niet uitputtend volgens de regels, en één referentie (2, Januwine & Floyd) gevonden, die MeSH zoeken vergelijkt met zoeken met vrije termen. Citatieanalyse leerde mij deze week dat er in ieder geval nog één publicatie meer is (3, Chang et al)(zie lit. lijst hieronder).
Kort samengevat: Januwine & Floyd concluderendat voor hun zoekactie de MesH-strategie en de strategie met vrije zoektermen elkaar aanvullen. Chang et al hebben voor hun onderwerp aan MeSH alleen genoeg. Aanvullend materiaal wordt gevonden via Related terms.

Het lijkt mij een goed idee om binnen de BMI of WEB&Z deze discussie verder te gaan voeren, en mogelijk tot verschillende richtlijnen te komen hoe te zoeken in welke situatie (snel, uitgebreid ..), onderwerp, met of zonder MeSH.  Misschien dat de publicatie van Huuskonen & Vakkari (4) hierbij van dienst kan zijn (heb ik nog niet gelezen trouwens).

1. Tannock IF
From evidence-based medicine to clinical practice: not always straightforward. ECCO12, Education book, 93-101(2003)

2. Jenuwine ES & Floyd JA
Comparison of Medical Subject Headings and text-word searches in MEDLINE to retrieve studies on sleep in healthy individuals. J Med Libr Assoc. 2004 Jul;92(3):349-53

3. Chang AA, Heskett KM, Davidson TM.
Searching the literature using medical subject headings versus text word with PubMed.
Laryngoscope. 2006 Feb;116(2):336-40

4. Huuskonen S & Vakkari P
Students’ search process and outcome in Medline in writing an essay for a class on evidence-based medicine
J Doc 64 (2) 287- 303 (2008)  

Eén reactie to “Zoeken zonder MeSH (2)”

  1. Geert van der Heijden Says:

    De essentie van mijn betoog was niet dat ik studenten leer geen MeSH termen te gebruiken bij het zoeken in PubMed.

    De essentie was dat ik voor het oplossen van een vraag over het beste patient management in de zorg, studenten leer bij het zoeken in PubMed onder tijdsdruk van patientenzorg allereerst woorden uit de titel en abstract te gebruiken.

    Het is volgens mij eenvoudig uit te zoeken wanneer en voor welke onderwerpen de aanvullende waarde van zoeken via MeSH in termen van informatiewinst oplevert in relatie tot extra tijd die dit kost.

    Ik heb op basis van mijn ervaring hierover een toetsbare (en goed onderzoekbare) voorspelling gedaan: zoeken met behulp van MeSH termen vergroot de Numbers Needed to Read.

    Geert van der Heijden

Geef een reactie

