Rollyo en Google Custom search

Het laatste loodje bij Spoetnik is een eigen zoekmachine maken. Dat klinkt moeilijker dan het is. Zowel bij Rollyo als bij Google Custom search, of wel in goed Nederlands Aangepast zoeken, heb ik een eigen zoekmachine gemaakt gebaseerd op twee webpagina’s. Eigenlijk wist ik niet zo goed, waarvoor ik die eigen zoekmachine zo snel voor zou kunnen inzetten. Voor mijn eigen blog misschien, maar die is nog zo klein, daar kun je met de toegevoegde Categorieën nog wel uit de voeten. Vandaar alleen even de AMC-webpagina en die van het CBO, het Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg. De nieuwe druk van de Praktische Handleiding Pubmed is door auteurs van beide instituten geschreven.
De mogelijkheid van de Google Custom search kende ik al via de blog van David Rothman. Hij heeft diverse stukjes hieraan gewijd.
Rollyo was nieuw voor me, maar zeer makkelijk te maken. Een kleine zoekactie leverde meteen goede resultaten op. Dan kan niet gezegd worden van dezelfde zoekactie met Google Custom search. Die kreeg ik na het maken ervan nog niet aan de praat. 
Beide zoekmachines (als ze werken tenminste) geven een goede mogelijkheid om het aantal hits drastisch te beperken. Nadeel is wel dat je alleen in een aantal van te voren aangegeven websites kunt zoeken tot een bepaald maximum (zeker bij Rollyo). Dat is toch wel een beperking. Maar als je echt in een klein aantal zeer specifieke webpagina’s wilt zoeken is dit zeker de moeite waard om uit te proberen.

Geef een reactie

