Week #13

Allereerst wil ik het Spoetnik-team bedanken voor het opzetten van de cursus over web 2.0 toepassingen binnen het informatievak. Een aantal onderwerpen, die de revue passeerden waren voor mij althans al gesneden koek, andere zoals het opzetten van een eigen zoekmachine was nieuw. 
Van veel mogelijke toepassingen, zoals Spoetnik die aardig samenvat op de week #13 webpagina, heb ik wel een vleugje opgesnoven, maar veel toepassingen heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. Zoals Slideshare, een mooie toepassing om je presentatie met anderen te delen. Voor een bibliotheek zie ik qua collectie hier nog niet zoveel toepassingen voor, behalve opsommingen wat je zoal in een bepaalde bibliotheek kunt doen. Het is een mooie toepassing als je een college hebt gemist. Het mooiste zou dan zijn om ook de gesproken tekst er bij te horen. Bezwaar blijft dat het vaak lang duurt voordat alle dia’s zijn ingeladen. Soms krijg ik helemaal niets te zien. Maar op een lokale server van een universiteit zou dit geen probleem horen te zijn.
Sommige bloggers zijn helemaal gek op Twitter. Als een soort notitieboekje, geheugensteuntje zie ik wel mogelijkheden voor gebruik. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar zie er de lol niet zo van in.
Ginger
, de nieuwste versie van Netvibes, ken ik nog niet, alhoewel ik al wel geprobeerd heb om mijn Netvibes account om te zetten naar Ginger. Helaas ging dat niet goed, en nu moet het nog steeds. Netvibes zelf wel. Die vind ik als RSS-lezer toch wat druk, kan lastig de lay-out aanpassen, met name als ik me goed herinner om veranderingen weer terug te draaien naar het uitgangspunt. Dat vind ik bij iGoogle ook een beetje het probleem. Dan maar minder toeters en bellen, en een gewone RSS lezer. Daar kan ik beter mee uit de voeten. Netvibes vind ik ook wat druk voor de ogen, maar dat kan aan mij liggen.
YouTube is natuurlijk een mooi medium als je van film houdt. Ook hier zijn er legio toepassingen te bedenken op het gebied van e-learning. Voor bibliotheken en informatiediensten zie ik het niet zo gauw, maar ik ben kennelijk wat betreft dit soort media niet zo creatief.
Ten slotte nog LastFM. Als liefhebber van klassieke muziek, heb ik hier een componist ingevoerd die al jaren dood is. Tot mijn verbazing kwam er zelfs een correct ‘antwoord’ tezamen met uitbundig dansende dames en heren. Dit is echt een leuk hebbedingetje. Maar toch een beetje vreemd in de tijd van iPods en andere muziekdoosjes. Kennelijk is er toch nog behoefte aan een ‘gewone’ radio.

Geef een reactie

