Nieuwe opties bij PubMed

Pubmed gaat opnieuw nieuwe opties uitproberen. Werd een kleine maand geleden de Drug Sensor toegevoegd aan de pagina met resultaten, nu komen er weer een paar aardigheidjes bij:

“The following features, based on the search query, may be encountered in PubMed in the upcoming weeks:
Also Try – Searches done by other users on the same topic for you to try.

More PubMed Articles – Other articles that, based on your search terms, may be of interest.

Recent Activity – A display of your recent PubMed searches and AbstractPlus views, PubMed Central® searches and Full Text views, Gene database searches and Full Report views.“

De komende tijd worden ze eerst ‘uitgeprobeerd’ bij een beperkt aantal gebruikers. Of het echt allemaal nuttige toevoegingen zijn, kan ik niet beoordelen. Alhoewel de “Also try” mij wat argwanend maakt. Houdt PubMed alle zoekacties bij, die ik doe. Stel je bent met een zoekopdracht bezig, wil daarover publiceren, en ondertussen wordt je zoekstrategie door PubMed aan anderen getoond. Dat zou ik toch niet erg leuk vinden.

Het hele bericht over deze nieuwe items staan op de NLM website.

De aankondiging over de Drug Sensor is in mijn vakantie gekomen, anders had ik er wel aandacht aan besteed. Nu had ik zo iets van, laat maar zitten, een collega heeft hier vast al over geblogd.
Ik ben deze optie één keer tijdens een zoekactie in PubMed tegen gekomen. Je krijgt een link naar Patient Drug Information. De vraag is wie van de leken in PubMed zoekt om op deze manier aan patiënteninformatie te komen. Zijn er collega’s onder ons die de Drug Sensor gebruiken?

Geef een reactie

