Zoeken op auteurs in PubMed

In PubMed kun je op verschillende manieren naar auteurs zoeken. Voor de hand liggend is om dit via de Advanced Search te doen, en gebruik te maken van de indexen aldaar. Nu zijn die indexen lang niet compleet, maar goed.
Zelf doe ik het altijd via de gewone zoekbalk als ik op zoek ben naar het complete artikel. Ik typ dan de auteursnaam in met de eerste pagina van het bewuste artikel, en kan kom ik vrijwel direct op het goede record uit. Daar vind ik dan de link naar de volledige tekst. Je hoeft dan niet alle uitgevers bij langs, die er allemaal verschillende methodes op na houden om auteursnamen weer te geven. PubMed is consistent wat dat betreft.
Om de zoekactie nog nauwkeuriger te maken is het aanbevelenswaardig om ook de voorletters (maximaal twee bij PubMed) van de auteurs mee te nemen.Dit deed ik altijd automatisch in de volgorde: auteursnaam, voorletter(s) en paginanummer. Deze week deed ik dit per ongeluk andersom (voorletters, auteursnaam, paginanummer) en dat gaat echt fout.
Ik was op zoek naar de volledige tekst van een publicatie van Morris et al in Blood.
Eerst zocht ik op ‘ec morris 404’, maar dat mapt naar; (“economics”[Subheading] OR “economics”[All Fields] OR “ec”[All Fields]) AND morris[All Fields] AND 404[All Fields] en geeft niet de juiste referentie, maar iets heel anders (Guber A, Morris E, Chen B, Israeli S., First experience with the home-care management system for respiratory patients in Israel. Isr Med Assoc J. 2002 Jun;4(6):418-20).

De juiste zoekactie was uiteraard ‘morris ec 404’, wat mapt naar de zoekactie: morris ec[Author] AND 404[All Fields] en dat leidt inderdaad naar de juiste publicatie:
Morris EC, Rebello P, Thomson KJ, Peggs KS, Kyriakou C, Goldstone AH, Mackinnon S, Hale G. Pharmacokinetics of alemtuzumab used for in vivo and in vitro T-cell depletion in allogeneic transplantations: relevance for early adoptive immunotherapy and infectious complications.
Blood. 2003 Jul 1;102(1):404-6.

Geef een reactie

