Novoseek

Begin deze maand heb ik stukje geschreven over Novoseek en Quertle. Van de helpdesk van Novoseek heb ik commentaar terug gekregen op mijn bezwaren van beide databases: “complexe zoekacties zijn niet mogelijk, de zoekgeschiedenis is moeizaam of niet te achterhalen, en downloaden van de gegevens is ook niet voor de hand liggend”.
Complexe zoekacties kunnen op zich wel worden uitgevoerd in Novoseek, via de Advance Search pagina: “the Advanced search page allows people to set up advanced queries by specifying database (pubmed, free full text or US Grants), words to find in publications (or to avoid) as well as specifying the concepts you are looking for (diseases, pharmacological substances, genes&proteins, symptoms, etc) and the date range”. Dat zit allemaal wel goed.
Maar wat ik bedoelde was meer dat zelf ik zoekacties wilde combineren en niet met de concepten die Novoseek aanreikt. Als ik een zoekactie doe voor een Cochrane review is deze onderverdeeld in een vier- of vijftal zoekstrategieën, elk gericht op een deel van de PICO. Als ik dezelfde zoekactie wil doen in Novoseek moet ik er één string van maken en die in de zoekbalk kopiëren.

Ik heb dat vanochtend uitgeprobeerd voor een search die ik gisteren in PubMed heb gedaan. Deze bestond uit de onderdelen discharge AND neutropenia AND child AND childhood cancer AND RCT. Alle onderdelen bevatten meer dan 10 termen. Het aan elkaar vastplakken van de zoekstrategieën tot één grote zoekvraag ging goed t.e.m. childhood cancer. Daarna kreeg ik ## in de zoekstrategie en kreeg ik uiteraard 0 records.
De zoekvraag discharge AND neutropenia AND child AND childhood cancer gaf in Novoseek 1085 treffers tegen 535 in PubMed zelf. De eerste 10 records uit Novoseek gaven in ieder geval twee hits, die raak waren tegen drie van de eerste twintig in PubMed.
Het zou leuk zijn om een nadere analyse te doen van beide resultaten. Helaas ontbreekt daarvoor bij mij de tijd.
De zoekgeschiedenis blijft wat mij betreft een moeizaam geheel. Je kunt de zoekvraag opslaan en later weer oproepen, maar wat ik vandaag bij Novoseek heb gedaan aan searches kan ik nergens terugvinden.
Voor het opslaan van zoekacties moet je je trouwens aanmelden. Dat gaat heel simpel via My Novoseek.
Als je bent aangemeld kun je ook data downloaden in *.ris formaat. Alleen moet je elk records aanvinken. Voor Cochrane zou ik dus in bovenstaand voorbeeld 1085 records moeten aanklikken om de complete set te krijgen. Dat is onbegonnen werk. Een optie om alles in één keer te selecteren zou daarvoor een oplossing kunnen bieden.

Nabrander: tot 100 zoekacties zijn terug te vinden in My Novoseek en daar vanuit kun je de zoekactie herhalen door op de link hiervan te klikken

Geef een reactie

