EBSCO en WoS

EBSCO is op dit moment de enige toegang tot de CINAHL database. Het heeft een eigen(aardige) zoekinterface. Het is niet mijn favoriet. Gelukkig hoef ik er niet veel in te zoeken. Uitermate vreemd vond ik de berichten afkomstig van een discussie-lijst, dat je maar maximaal 50 records kunt downloaden. Dat is natuurlijk veel te weinig voor een gemiddeld onderwerp. Voor een snelle quick en dirty search maakt het niet veel uit, dan heb je liever minder dan meer records. Voor een (systematisch) review heb je ‘alles’ nodig, en dat kunnen meer dan 50 records zijn, een beetje afhankelijk van het onderwerp.
Inmiddels schijnt deze omissie te zijn verholpen. Citaat: “EBSCO now offers the option to export up to 5,000 records at a time. You are given the option for XML or RIS format. This setting must be enabled by EBSCO by request via your resources administrator.”
Je moet dus wel eerst bij EBSCO aankloppen als bibliotheek om dit voor elkaar te krijgen, maar dan heb je ook wat! Helaas kun je geen range opgeven: je kunt alleen alles of niets downloaden. Dus moet je een additionele search doen op jaar bijvoorbeeld.
En mocht je ooit eens meer dan 5000 citaties willen opvragen, dan moet dat via eenzelfde omweg worden opgelost, bv door het instellen van een datum-range, zodanig dat iedere subsearch niet meer dan 5000 referenties oplevert.

Eenzelfde rariteit heeft Web of Science. Hier kun je per search maar op maximaal 50 trefwoorden zoeken. Je kunt je voorstellen dat dat voor een Cochrane review, waar iedere subsearch uit vele termen bestaat, niet handig is. Behalve dat de WoS interface ook niet mijn favoriet is, vind ik dit fenomeen onbegrijpelijk. Of is hier ook een handige truc voor om dit probleem te omzeilen. Zo ja, dan houd ik me aanbevolen.

Geef een reactie

