PubMed en het mysterie van de verdwenen knoppen

Eind vorig jaar was ik ineens de knop voor RSS feeds en voor het bewaren van de search kwijt in PubMed. Aanleiding was een ingestelde alert, die elke week in mijn e-mail brievenbus citaties hoort op te leveren. Het ging om een zoekstrategie, die ik voor een collega had gemaakt, die zelf geen ervaring met Pubmed had, en mijn hulp vroeg om updates te genereren.
Ik had een uitgebreide zoekactie voor hem gemaakt, de search bewaard in MyNCBI, en elke week kreeg ik de data in mijn mail en die stuurde ik braaf door. Zo hield ik controle over dat alles naar wens ging, en als er wat aan de zoekstrategie moest worden veranderd kon ik dat via mijn eigen login doen. Soms sloeg PubMed een weekje over, maar dat is niet ongebruikelijk. Maar eind vorig jaar duurde het een paar weken, dat er geen updates verschenen.
Dat was verdacht, en dus kopieerde ik de zoekstrategie in de zoekbalk van PubMed en vergeleek het resultaat met de citaties van mijn laatste update. En zoals ik al vreesde, er waren artikelen bij gekomen.
Ik had deze alert ingesteld bij mijn vorige werk, en ik kon zo gauw mijn daarbij behorende login niet vinden. Dus denk je dan, gewoon opnieuw saven en als alert instellen. Maar die vlieger ging niet op. Ik kon de Save search link niet meer vinden, die was verdwenen. En bij goed kijken bleek ook de oranje RSS knop er niet meer te zijn.
De Helpdesk gemaild, met de zoekstrategie erbij. Geen bevredigend antwoord gekregen, behalve naar de instellingen kijken, cookies, computer afsluiten en weer opstarten, dat soort dingen. Maar uiteraard hielp dat niets.
Gek genoeg gaven bij nader inzien andere zoekacties dit rare verschijnsel niet. Dus moest het aan de zoekstrategie liggen. En toen was het meteen duidelijk. Bij het saven van de zoekstrategie heeft PubMed een term met haken eromheen omgezet in dezelfde term met # eromheen, dus “zoekterm” was omgezet in ###zoekterm###. En zo staat deze term nu in MyNCBI.
De zoekstrategie met ###zoekterm### in de zoekbalk van PubMed kopieren en op Search klikken gaat uitstekend, maar een dergelijke zoekstrategie saven mag niet, en dus zijn de linken naar Save search en RSS verdwenen.
De zoekstrategie aangepast, zodat “zoekterm” erin staat in plaats van ###zoekterm###, en dit gaf geen enkel probleem met saven en zo is deze zoekstrategie opnieuw in mijn eigen MyNCBI opgeslagen, nu zonder omzetting door PubMed van “” naar ###.
Inmiddels krijg ik nu wekelijks twee alerts binnen, van de zoekactie met de ###, en één met de “”. En die leveren uiteraard andere citaties op. Eigenlijk zou ik nog eens na moeten gaan, wat het verschil is tussen beide, m.n. of er relevante artikelen met “” worden gemist, want met ## krijg ik meer records.

Geef een reactie

